אטופיק דרמטיטיס – או בשמה המוכר יותר "אסתמה של העור" – היא מחלת עור כרונית דלקתית, המלווה בגרד על רקע יובש בעור. אצל ילדים היא מופיעה בשכיחות הגבוהה ביותר, אבל גם מבוגרים סובלים ממנה. לעיתים קרובות היא קשורה לרמה גבוהה של אימונוגלובולין E בסרום ולהיסטוריה אישית או משפחתית של אקזמה, אסתמה או נזלת אלרגית.
2 צפייה בגלריה
מחלת עור אטופיק דרמטיטיס
מחלת עור אטופיק דרמטיטיס
ממה נגרמת אטופיק דרמטיטיס?
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
המחלה פוגעת ב-20-5% מהילדים בעולם. אצל כ-60% מהם היא תיעלם בין הגילים 12-6, והשאר ימשיכו לסבול ממנה בעוצמה כזו או אחת לאורך כל חייהם, ולכן חשוב להבין מה גורם למחלה ולהחמרה, איך אפשר להקל במצב של התקף וכיצד ניתן להקל על העור באופן יומיומי.
מה גורם לאטופיק דרמטיטיס? אין למחלה גורם אחד ברור, אבל בכ-70% מהמקרים ידוע שמדובר במרכיב תורשתי שכולל חוסר בפילאגרין - חלבון שנועד לסייע בשמירה על הלחות בעור. המחסור מביא לכשל במחסום העורי וגורם ללחות להשתחרר. במקביל, מתאפשרת חדירה של חלקיקים מהסביבה לעור הגורמת לגירוי שלו. התוצאה: עור יבש במיוחד ופריחה מגרדת בעקבות התפתחות הדלקת.
האם אפשר למנוע את המחלה? את הופעת המחלה אי אפשר למנוע, אבל ניתן למנוע את החמרתה. תינוק נולד עם עור יבש בבסיסו, עם סף גירוי גבוה לגורמים סביבתיים. תינוק שנולד עם אסתמה של העור, יתמודד איתה כל חייו. יש לאבחן את המחלה בהקדם ולהקפיד על טיפול מניעתי ביום-יום ועל טיפול מותאם בעת התקף. את האבחון יכול לבצע רופא עור שיכול גם לאבחן באיזה מצב נמצאת המחלה.
כיצד יכולים הורים למנוע את החמרת המחלה? טיפול מניעתי מסייע לשלוט במחלה ולהפחית את תדירות ההתקפים ואת עוצמתם. חשוב לבדוק מהם הטריגרים הספציפיים של התינוק ולהרחיק אותם ממנו וכן לשמור על סביבה היגיינית ונקייה, בלי חשיפה לטמפרטורות קיצוניות של חום וקור. חשוב לבחור בגדים שהם 100% כותנה ולא בדים סינתטיים מצמר או מגומי, שעלולים לעורר גרד. יש להקפיד גם על כיבוס הבגדים עם ג'ל ואבקה המותאמים לתינוקות לפני שמלבישים את התינוק. כמו כן מומלץ להרחיק את התינוק ממקורות אבק כמו שטיחים ורהיטים סינתטיים, פרווה של חיות, נוצות, דשא ועשן של סיגריות. עוד מומלץ לגזוז לתינוק ציפורניים, שכן הפריחה עלולה להוביל לגרד שיוביל לגרד נוסף ולהחמרה של המצב.
2 צפייה בגלריה
מחלת עור אטופיק דרמטיטיס
מחלת עור אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס. יש מה לעשות
(צילום: shutterstock)
האם יש רכיבים מסוימים שמהם צריך להיזהר? חשוב לרכוש רק מוצרים שמתאימים לעור התינוק (לא כל סבון שרוכשים בסופר או בחנות טיפוח עונה להגדרה). לא כל כך חשוב מה המוצר לא מכיל: חשוב שהוא מכיל תרכיב מיוחד לטיפול בעור אטופי או בעור יבש ומגורה.
איך מסייעים לעור לשמור על הלחות? שמירה על לחות העור היא הדרך היעילה ביותר להקלה על המחלה ולמניעת החמרתה. כדי להשיג את המטרה, יש להקפיד שהתינוק ישהה בחדר לא חם מדי ולא קר מדי לאורך כל שעות היממה. מדי יום יש לעשות לו אמבטיה קצרה, של כחמש עד עשר דקות. אמבטיות ארוכות עלולות לייבש את העור, כך שחשוב להימנע מהן.
האם יש הנחיות מיוחדות למקלחת ולאחריה? ההמלצה היא להשתמש בשמן אמבט המותאם לעור יבש ומגורה ומקל על הגירוי. אחרי המקלחת אין לנגב את התינוק, אלא לייבש אותו באמצעות טפיחות קלות של המגבת, מה שמשמר את הלחות בעור. לאחר מכן יש לעסות את העור עם תחליב גוף המתאים לתינוקות ומכיל רכיבי לחות לעור יבש.
הכותב הוא מומחה לרפואת עור ומין במכבי שירותי בריאות